
| Vi oplever desværre i øjeblikket forsøg på svindel med falske e-mails. Læs mere nedenfor.
Læs mere
På baggrund af EUs grønne pagt (Green Deal) og nationale direktiver har mange storbyer fastlagt en bæredygtighedsdagsorden. De fastlagte visioner og planer spænder over en lang række af miljømæssige målsætninger.
Tværfaglige teams, som repræsenterer de mange politiske områder, arbejder på at omsætte den nye dagsorden til planer for bæredygtig mobilitet i byerne (Sustainable urban mobility plans (SUMPs)). Målet er at bevæge sig mod fremtidssikret, bæredygtig og mere brugervenlig mobilitet til gavn for både beboere, pendlere og besøgende.
På den lange bane vil bæredygtig mobilitet være til gavn for hele samfundet, når infrastrukturen bliver bedre, og det bliver nemmere og mere effektivt at komme rundt i og ind og ud af byer.
Den afledte effekt i form af mere aktiv mobilitet, mindsket CO2-udledning og grønnere byområder vil også gavne offentlighedens sundhed og velvære.
Q-Parks eksperter i by mobilitet har analyseret flere end hundrede specifikke planer for bæredygtig mobilitet i forskellige lande og har bemærket en trend, som går ud på at udvælge målsætninger og lægge planer, som:
Overalt i Europa ses et skifte bæredygtighedsagendaen. Den personlige mobilitet er stadig en vigtig økonomisk drivkraft. Men I takt med, at behovet for bæredygtig mobilitet stiger, ændres fokus også:
Et væsentligt skift i dagsordenen for urban mobilitet
Hvis du som bymobilitetsplanlægger tager et skridt tilbage og ser på mobilitet i et bredt perspektiv, kan du begynde at se mobilitet og transport i byområder som en helhed. I stedet for at planlægge og træffe forholdsregler for de forskellige typer af offentlig og privat transport individuelt giver det mening at kombinere dem – for hele byen!
Ved at se på hele netværket af busstoppesteder, tog- og letbanestationer kan du identificere lokale knudepunkter, som folk går eller cykler til. Hvis du også tilføjer personbiler, indeholder netværket også offentlige og private parkeringsanlæg.
Her begynder vi at se områder, hvor folk skifter fra et transportmiddel til et andet. De områder definerer vi som mobilitetsknudepunkter. Det er steder, hvor rejsende skifter mellem forskellige transportformer:
Mobilitetsknudepunkter er løsningen
Når transportknudepunkter hænger sammen, opstår et mobilitetsknudepunkt. Eksempelvis er et busstoppested nok den mindste type af lokalt knudepunkt. Rejsende går eller cykler til busstoppestedet og rejser herfra til det næste knudepunkt i hierarkiet, fx en togstation, hvor der er adgang til flere transporttyper, som går i forskellige retninger. Bilejere kan køre til togstationen og har brug for at parkere, før de kan komme videre på deres rejse.
Kombinationen af et netværk af parkeringsanlæg og forskellige mobilitetsløsninger på flere lokationer i og omkring byområdet, muliggør individuel og bæredygtig mobilitet, som imødekommer beboeres, pendleres og besøgendes specifikke behov.
Med den rigtige kombination af transport og faciliteter bidrager et knudepunkt til at reducere den procentdel af transporten, som foregår i private biler, og øger den del af distancen, som er dækket af offentlig transport og aktive transportmuligheder.
Når mobilitetsknudepunkter er strategisk placeret ved ringvejene, bidrager de til at reducere CO2-udledningen i indre by med renere luft, mindre støj og bedre muligheder for at komme rundt i et erhvervsområde. At opfordre bilister til at efterlade deres biler ved knudepunktet skaber plads til flere grønne områder, bedre offentlig transport og gode forhold for cyklister og fodgængere centralt i byen.
Mobilitetsknudepunkt – over jorden
Services kan tilføjes for at udvide knudepunktets funktionalitet:
Q-Park forstår de dilemmaer, du står overfor. Der er mange interessenter. Du søger en balance mellem på den ene side beboeres, pendleres og besøgendes behov og på den anden side den økonomiske funktion i byområdet.
Du vil gerne øge levedygtigheden i byområdet ved at:
Mens du samtidig ønsker at:
Perspektiv af mobilitetspartnerskab – på tværs af byen
Som mobilitetspartner kan Q-Park sætte skub i jeres planer og holde dem på sporet. Vi kan guide jer med betragtelig viden og erfaring. Sammen vil vi finde løsningerne, som vil gøre bæredygtig mobilitet til en succes. Vi kan blandt andet hjælpe jer med at:
Fire gode grunde til at vælge et partnerskab med Q-Park:
Q-Park er mere end en parkeringsoperatør, Q-Park bærer jer og jeres bæredygtige mobilitetsplan (SUMP) fremad.
Q-Park har været medvirkende til at realisere bæredygtige mobilitetsknudepunkter i forskellige byer i Europa. Vi samarbejder med eksperter inden for urban mobilitet og bidrager med vores viden og ekspertise til initiativer, som skal nå målsætningerne i EUs grønne pagt.
I samarbejde med kommuners byplanlæggere har vi bygget og transformeret parkeringsanlæg til bæredygtige og multifunktionelle mobilitetsknudepunkter.
Integration af solcellepaneler og/eller vindmøller for at generere energi og ved at installation af lavenergi LED-belysning og energilagring gør vores mobilitetsknudepunkter til bæredygtige parkeringsanlæg med lav eller ingen CO2-udledning og skaber samtidig grøn energi til opladning af elbiler.
Se eksempler her:
Veerkaden, the Hague - 100% energineutralt parkeringsanlæg
Cassine Gare, Chambéry – Parkeringsanlæg med vindmøller
Ladestationer drevet af solenergi
Bymobilitet er bæredygtig, når parkeringskapaciteten matcher beboeres, pendleres og gæsters behov. Disse målgrupper har forskellige behov og forskellige krav til parkering.
Q-Park har udviklet en parkeringskapacitetsmodel, som burger referenceprojekter og KPI benchmarks til at kalkulere den ideelle parkeringskapacitet på en given beliggenhed.
Q-Parks værktøj til kapacitetsmodellering kan hjælpe byplanlæggere med at beregne den ideelle kapacitet i mobilitetsknudepunkter på forskellige beliggenheder i byen.
For flere detaljer om vores fremgangsmåde, se artiklen Smart data fosters smart developments.